PAMOKOS BIBLIOTEKOJE

Biblioteka – vieta, ypač dėkinga vaikų pažinimo ir komunikavimo kompetencijoms ugdyti. Pamokos bibliotekoje – praplečiančios klasėje su mokytoju nagrinėjamą temą vadovėlyje. Skatinančios į dalykus pažvelgti kiek kitaip – ir dėl kitoje aplinkoje vykstančios pamokos, ir dėl pamoką vedančio kito žmogaus – bibliotekininko. Čia visų susitikimų metu stengiamasi nepastebimai vaikus „pavilioti” knygomis ar (vyresniuosius) – „atversti“ į skaitymą. Čia didžiausia siekiamybė – smalsumu blizgančios vaikų akys, pažadinti jausmai ir naujų atradimų alkis, smagiai ir turiningai praleistas laikas bei noras vėl ir vėl apsilankyti bibliotekoje.

PAMOKA „ABĖCĖLĖ“

Paglostyti raidę, „nušluostyti“ jai nosį, uždėti karūną, paspėlioti iš kokio paveikslėlio ji „išriedėjo“ daugiau nei prieš tūkstantį metų, pastebėti į ką supanašėjo, padeklamuoti ketureilį, sukurti kalambūrą, pastuksenti žodį „AČIŪ“, atsikirsti Garbėtroškai Gaidžiui, sudėti IŠ EILĖS…

Abėcėlė – kaip repas, raidė – kaip kodas. Paieškai ir tvarkai palaikyti. Bibliotekos knygų lentynose, kartotekose, žodynuose, žinynuose, sąrašuose ir enciklopedijose…

Ir kodėl gyvenime vardas – svarbu, bet pavardė – SVARBIAU? Ir kaip pirmosios abėcėlės raidės virto bet kokio pradžiamokslio sinonimu? O kokių abėcėlių yra mūsų bibliotekoje?

O kaip raidžių mokosi tie, kurie nemato? Negirdi? Nekalba? (Pirmoji pažintis su Brailio raštu – ak, kokių jautrių pirštelių reikia!), gestų kalbos skaitymas („Jūs – nuostabūs“), Morzės abėcėlė.

Ši apibendrinanti pamoka bibliotekoje skirta pirmokams, lietuvių kalbos pamokų kelionėje nuo rugsėjo iki balandžio baigiantiems susipažinti su visomis abėcėlės raidėmis. Mūsų mokykloje gyvuoja tradicija, pažinusius visas raideles mokinukus „įšventinti“ į bibliotekos skaitytojus. O tai – dar viena proga apsilankyti bibliotekoje.

***

PAMOKA „PASAKOS“

„Ar žinote, kad žymūs rašytojai žymiais tapo todėl, kad vaikystėje jiems kažkas skaitė, sekė pasakas, pasakojo istorijas?” – tokiu klausimu paprastai pradedama ši pamoka, pateikiant pavyzdžių iš Astrid Lindgren, Robert Luis Stivenson, Hans Christian Andersen vaikystės. Pakalbama kaip paprastas pasaulis, pasakų dėka virsta stebuklingu prisiminimu, prasme, turtu visam ateinančiam gyvenimui. Po jo seka miniapklausa „Ar jums kas nors skaito?”, skatinant grįžus namo prašyti, dėkoti, gudrauti – imtis visokių įmanomų ir nelabai priemonių, idant išprašyti kuo ilgiau tėvelius skaityti savo vaikams. (Jei šiuos žodžius skaitytų tėveliai – šie žodžiai jiems: Daugelis tyrimų teigia, jog SKAITANTĮ VAIKĄ AUGINA ŠEIMA. Jeigu vaikui skaitoma nuo mažens, jo ATMINTIS, VAIZDUOTĖ bus geresnė, ŽODYNAS – platesnis. Tikėtina, kad SKAITANČIO vaiko (arba vaiko, kuriam skaitoma) ATEITIS bus geresnė, nei neskaitančio (arba to, kuriam NESKAITO). Didžiulę NAUDĄ vaikas gauna IŠ KNYGŲ, iš skaitomų ir pasakojamų istorijų. Be to, skaitymo procesas suteikia ir PSICHOLOGINĮ PRANAŠUMĄ prieš kitus. Knyga ir skaitymas – didelė VERTYBĖ SAVAIME.)

Pamokoje bandome išsiaiškinti literatūrinės ir liaudies pasakos skirtumus, pasekti keletą „pasakų be galo“, atkreipti dėmesį kaip prasideda daugelis pasakų, kokie veikėjai jose dažniausiai gyvena. Bibliotekininkei „pavirtus” gaideliu, iš vaikų „išpešami“ atsakymai iš jiems jau pažįstamos pasakos „Vištytė ir gaidelis“, tokiu būdu įtvirtinant žinomos pasakos turinį.  Šioje pamokoje žaidžiamas žaidimas atspėti pasakas iš užuominų, „pasakiškų” daiktų, prisimenamos kitos vaikų žinomas pasakos, mokomasi reikšti mintis, pasidalinti išgyvenimais. Susipažįstama su bibliotekos Pasakų lentynomis: plonomis ir trumpomis, storomis ir ilgomis, baisiomis ir šmaikščiomis pasakų knygomis, sužinoma, kur rasti pasakas apie žvėris, gyvulius, paukščius, karalius ir karalaites, devyngalvius slibinus, milžinus, nykštukus, trolius ir elfus..

***

PERSKAITYTŲ KNYGŲ PRISTATYMAS bibliotekoje

***

PAMOKA APIE POETĘ RAMUTĘ SKUČAITĘ

Bibliotekoje nuolat rengiamos jubiliejinės knygų kūrėjų – rašytojų, poetų, iliustratorių – parodėlės. Neretai, jos išsiplečia į kūrėjų gyvenimo ir išleistų knygų pristatymus, apžvalgas, pamokas ir užsiėmimus.

2021 m. lapkričio mėnuo bibliotekoje buvo skirtas vaikų ir vaikystės poetei, klasikei, dramaturgei, vertėjai RAMUTEI SKUČAITEI, pačioje spalio pabaigoje minėjusiai 90-ąjį gimtadienį. Veikė ne tik LITERATŪRINĖ PARODĖLĖ, bet vyko ir PAMOKĖLĖS – supažindinančios, primenančios, skatinančios…

***

SUSITIKIMAI SU BŪSIMAISIAIS PIRMOKAIS

Dar prieš prasidedant pandemijų maratonui,  mokyklos bibliotekoje lankydavosi lopšelio-darželio „Bitutė“ auklėtiniai, kur lydimi vyresniųjų mokinių, užsukdavo „paganyti avelių“. Būtinai užsukdavo ir „Mokyklėlės abc“ užsiėmimų metu, susipažinę su savo būsimomis pirmosiomis mokytojomis. Pakilnoję sunkiausias ir didžiausias knygas, pasigrožėję naujausiomis paveikslėlių ir žaidimų knygomis, pasipasakoję ką mėgsta skaityti su tėveliais ar seneliais ir kokias pasakas žino, atspėję iš kokios pasakos į skrynelę įkrito pasakiški daiktai ir atpažinę veikėjus, tuo pačiu išlaikydavo ir būsimų pirmokų „egzaminą“. Na, o pabaigai, dar įvertinę skaityklos kėdžių smagumą sėdėti, bendrauti ir vaikiškus žurnaliukus vartyti, nuspręsdavo, kad biblioteka – svarbiausia vieta mokykloje.

***

PAMOKĖLĖ „VILKO TEISMAS“

Kai bibliotekininkė minutėlei dingsta, o iš po stalo išlenda „tikras“ vilkas ir, pirmokų džiaugsmui, „vilkiškai pasistūgaudamas” bando suminkštinti nuteisti jį pasiruošusiųjų širdis, savo rypavimais ir godomis išpasakodamas ką tenka jam patirti vienoje, kitoje, trečioje pasakoje ir nepastebimai pats virsta kaltintoju – pabaiga niekada nebūna aiški…

Šioje pamokoje, pasitelkiant humorą ir ironiją, atkuriamose pasakų situacijose dar kartą išgyvenant patirtas emocijas, sąmoningai siekiama pasakose suformuotą neigiamą požiūrį į vilką pakeisti, pažvelgti į šį personažą kitaip, paties vilko akimis. Vaikai skatinami reikšti savo mintis, jausmus, nuotaikas, abejoti, nesutikti, apmąstyti ir išreikšti savo nuomonę.

***

NAUDOJIMOSI ELEKTRONINIU BIBLIOTEKOS KATALOGU PAMOKOS

Pandemija paskatino elektroninį mokyklos bibliotekos katalogą padaryti prieinamą visiems skaitytojams iš namų ir bibliotekos paslaugas teikti nuotoliniu būdu. 2020-aisiais išleistomis trumpomis prisijungimo ir naudojimosi katalogu ir knygų išdavimo instrukcijomis pasinaudojo daugiausia pradinukų tėveliai, tad 2021/2022 mokslo metus pradėjome apmokydami elektroniniu katalogu naudotis 5-8 klasių mokinius.