Atnaujinta
DRUSKININKŲ „SAULĖS“ PAGRINDINĖS MOKYKLOS NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS
Patvirtinta
Druskininkų „Saulės“ pagrindinės mokyklos
direktoriaus 2024 m. lapkričio 13 d.
įsakymu Nr. V1-136
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
- Neformalusis švietimas mokykloje įgyvendinamas pagal Neformaliojo vaikų švietimo koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2695 (Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2023 m. liepos 31 d. įsakymo Nr. V-1030 redakcija).
- Neformalusis švietimas – organizuojama ir mokinio krepšelio lėšomis finansuojama neformaliojo vaikų švietimo veikla, skirta mokinių, pasirinkusių meninę, sportinę, technologinę ar panašią veiklą, asmeninėms, socialinėms edukacinėms, profesinėms kompetencijoms ugdyti.
- Neformaliojo vaikų švietimo tikslas – yra ugdyti kompetencijas, teikiančias galimybių asmeniui tapti aktyviu visuomenės nariu, sėkmingai veikti visuomenėje, padėti tenkinti pažinimo ir saviraiškos poreikius. Vaiko pasirinkta veikla ugdyti kompetencijas, kurios ypač svarbios jo, o vėliau ir suaugusiojo gyvenime – socialines, edukacines, asmenines, profesines. Šioms kompetencijoms ugdyti kaip priemonė naudojama tradiciškai vaikams įdomi veikla (muzika, šokis, sportas, menas ir kt.).
- Neformaliojo vaikų švietimo uždaviniai:
4.1. ugdyti ir plėtoti vaikų kompetencijas per saviraiškos poreikio tenkinimą;
4.2. ugdyti pagarbą žmogaus teisėms, orumą, pilietiškumą, tautiškumą, demokratišką požiūrį į pasaulėžiūrų, įsitikinimų ir gyvenimo būdų įvairovę;
4.3. ugdyti gebėjimą kritiškai mąstyti, rinktis ir orientuotis dinamiškoje visuomenėje;
4.4. spręsti socialinės integracijos problemas: mažiau galimybių turinčių (esančių iš kultūriškai, geografiškai, socialiai ir ekonomiškai nepalankios aplinkos ar turinčių specialiųjų poreikių), ypatingų poreikių (itin gabių ir talentingų) vaikų, integravimas į visuomeninį gyvenimą, socialinių problemų sprendimas;
4.5. padėti apsispręsti pasirenkant profesiją;
4.6 tobulinti tam tikros srities žinias, gebėjimus ir įgūdžius, suteikti asmeniui papildomų dalykinių kompetencijų. - Neformaliojo vaikų švietimo paskirtis – tenkinti mokinių pažinimo, lavinimosi ir saviraiškos poreikius, padėti jiems tapti aktyviais visuomenės nariais; tai svarbi viso ugdymo proceso grandis, padedanti moksleiviui įgyti asmenybinę ir sociokultūrinę brandą. Neformalusis švietimas padeda mokiniui plėtoti savo kūrybines galias, ugdo kultūrinę, tautinę ir pilietinę savimonę, išryškina polinkius, žadina jo aktyvumą, savarankiškumą, atskleidžia įvairius gebėjimus, moko bendrauti, sudaro sąlygas džiaugtis savo ir draugų pasiekimais. Mokinio dalyvavimas neformaliojo švietimo veikloje suteikia jam pasitikėjimo savo jėgomis, kas labai reikalinga įsisavinant įvairių mokomųjų dalykų žinias. Aktyvus dalyvavimas neformaliame mokyklos gyvenime ugdo mokinio pasididžiavimą savo mokymo įstaiga, bendruomeniškumo jausmą.
II. NEFORMALAUS VAIKŲ ŠVIETIMO ORGANIZAVIMAS
- Neformalus švietimas organizuojamas atsižvelgiant į šiuos kriterijus:
6.1. mokinių polinkius ir poreikius;
6.2. tėvų pageidavimus;
6.3. mokinių amžių;
6.4. pedagogų kompetencijas;
6.5. bendrųjų ugdymo planų reikalavimus ir mokyklos ugdymo planą bei skiriamų valandų skaičių;
6.6. mokinių krepšeliui skirtas lėšas;
6.7. mokyklos tikslus ir uždavinius. - Neformaliojo švietimo valandų skaičių apsprendžia klasių komplektų skaičius, steigėjo nustatytos sąlygos ir reikalavimai, turimos krepšelio lėšos, neformaliojo švietimo organizavimo mokykloje tradicijos ir tikslingumas, mokinių poreikiai, mokyklos galimybės ( specialistai, patalpos, materialinė bazė).
- Neformaliojo švietimo poreikis ateinantiems mokslo metams tiriamas balandžio-gegužės mėnesiais mokinių anketų/apklausos būdu. Apklausą vykdo klasių vadovai/kuratoriai.
8.1. mokinių anketinių apklausų duomenys apibendrinami ir nustatomas kitų mokslo metų neformalaus ugdymo poreikis;
8.2. mokytojai pateikia siūlymus anketoje su trumpa būrelio anotacija iki gegužės 30 d.
8.3. mokyklos administracija sudaro neformalaus ugdymo pasiūlos projektą, kuris gali būti koreguojamas iki mokslo metų pradžios. - Neformalaus ugdymo vadovai iki rugsėjo 1 d. teikia direktoriui tvirtinti neformaliojo ugdymo veiklos programas suderintas metodinėje taryboje (2 priedas).
- Neformaliojo švietimo valandos mokytojui tarifikuojamos nuo rugsėjo 1 d.
- Neformaliojo švietimo grupę sudaro ne mažiau kaip 12 mokinių (1 priedas).
- Į sporto būrelius mokiniai priimami atsižvelgiant į gydytojo pažymas.
- Būrelio vadovas iki rugsėjo 10 d. supažindina mokinius su neformaliojo ugdymo programomis, saugaus elgesio instruktažais.
- Neformalus švietimas fiksuojamas elektroniniame dienyne sudarant neformaliojo švietimo laikinąsias grupes, laikantis visų dienyno pildymo reikalavimų.
- Būrelių užsiėmimai organizuojami pagal mokyklos direktoriaus patvirtintą neformaliojo švietimo užsiėmimų tvarkaraštį.
- Būrelio vadovas užtikrina higienos normų reikalavimų laikymąsi bei atsako už mokinių saugumą užsiėmimų metu.
- Mokinių sudėtis neformaliojo švietimo būrelyje per mokslo metus gali keistis, ugdytiniai gali pereiti į kitą, papildyti būrelį arba nustoti jį lankyti.
- Neformaliojo švietimo būrelių vadovai mokinių veiklos rezultatus demonstruoja per mokslo metus organizuodami parodas, koncertus, dalyvaudami įvairiuose renginiuose, šventėse, sporto varžybose, olimpiadose, konkursuose mokykloje, mieste ar šalyje.
- Už veiklos pasiekimus mokiniai ir jų vadovai skatinami mokyklos padėkos raštais.
- Neformaliojo švietimo užsiėmimus stebi ir vertina mokyklos administracija.
- Būrelis ne rečiau kaip 1 kartą per metus atsiskaito mokyklos bendruomenei už nuveiktą veiklą (paroda, kompiuterinė laikmena, filmukas, varžybos, viktorina, stendinis pranešimas, konkursas, koncertas, renginys, eksperimentas, projektas, išvyka ir kt.).
- Mokslo metų pabaigoje neformaliojo ugdymo užsiėmimų vadovai atlieka savo darbo analizę ir pateikia ataskaitą apie būrelio veiklą kuruojančiai direktoriaus pavaduotojai ugdymui.
- Neformalaus vaikų švietimo programos mokinių atostogų metu vykdomos atsižvelgiant į gautą programų finansavimą.
III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
- Mokykla informaciją apie neformalaus ugdymo pasirinkimą skelbia mokyklos tinklapyje.
- Tvarkos aprašo keitimą gali inicijuoti mokyklos administracija, mokinių savivaldos ir mokytojų metodinės tarybos nariai.