MĖNUO „BE PATYČIŲ 2019″ MOKYKLOJE

Mėnuo „Be patyčių“. Tokia šįsyk buvo idėja savaitės „Be patyčių 2019“ sumanytojams ir  tradiciniams organizatoriams. Kodėl gi ne? Juolab, kad įvairių veiklų, idėjų ir gražių sumanymų mokiniai mokykloje turi tikrai daug – mums, suaugusiems, dažnai belieka joms tik pritarti, pagelbėti. Taigi visą mėnesį mokyklos mokinių taryba ir visos klasės įsijungė į patyčių prevencijos maratoną – „gyveno“ taikiai, draugiškai, drausmingai, vertino draugystę, mokėsi dalintis ir globoti, pastebėti ir užjausti. Savo nuotaikas, darbus atspindėjo skirtingomis formomis – įdomios, originalios tiek mokinių mintys, tiek atlikti vizualiniai darbai.

Mokinių taryba ir vyresnieji, 8-10 klasių mokiniai,  kūrė filmukus patyčių tema:  „Man skauda – kaip ir tau“, „Mes prieš patyčias“, kurie visą kovo mėnesį buvo rodomi I aukšto fojė. Trumpuose vaizdeliuose mokyklos mokiniai, mokytojai, administracijos atstovai kalba apie patyčių žalą, jauno žmogaus neigiamas patirtis, pasakoja, ką reikia daryti, jeigu neigiamos nuolatinės kritikos ar atstūmimo jausmą tenka patirti pernelyg dažnai arba susiduriame su agresija ir fiziniu smurtu; kai kurie kalbėjusieji išdrįso pasidalinti netgi asmenine patirtimi – tai rodo, kad mokiniai pasitiki savimi ir aplinkiniais, jie pasitiki mokykla, nesibaimina kritikos, yra laisvi spręsti.

I aukšto fojė mokinius pasitiko ir spalvingas „Emocinis barometras“, skirtas jų nuotaikai užfiksuoti ir atspindėti – visą mėnesį mokiniai klijavo savo emocijų, nuotaikų išraiškas „barometre“, susimąstydami apie tai, kada gi jiems būna gera, linksma, džiugu, o kada jie tikrai liūdi, nerimauja, kremtasi. Džiugu, kad ir šiemet toks sumanymas pavyko, nes „Emocinis barometras“ kasdien užsipildydavo mokinių nuotaikų atspindžiais, dar džiugiau todėl, kad tą mėnesį mokinių emocijos ir nuotaika buvo gera, tik vienas kitas lapelis „liūdnojoje zonoje“ bylojo apie vaiko nesėkmes, neigiamus išgyvenimus, draugų nebuvimą ar laikiną praradimą, nesutarimą. O „džiugiojoje zonoje“ buvo galima pamatyti linksmus veidelius (juk priešmokyklinės grupės vaikučiai dar nemoka rašyti ilgų sakinių!), rimtus samprotavimus apie tai, kas mokiniams sukelia daug džiaugsmo, gerų emocijų: tai ir puikus įvertinimas, ir draugo pagalba atliekant sunkią užduotį, ir sėkmė pamokoje, konkurse, taip pat  nuoširdžiai džiaugtasi buvo draugo išgyventomis teigiamomis akimirkomis – tai byloja, kad mokiniai puoselėja draugystę, moka džiaugtis vieni kitais. Šis ,,Emocinis barometras“ mokinių nuotaikos išraiškai tarnauja jau trejus metus, o noras jame regėti savo užrašus nei kiek nemažėja, kasmet netgi didėja. Ten pat, I aukšto fojė, 1-4 klasių mokiniai ,,užaugino“ dar vieną gražų draugystės simbolį – „Dėkingumo medį“.  Jame vaikai klijavo spalvotus lapelius, kuriuose dėkojo tėveliams, mokytojams, draugams ir kitiems artimiesiems. Visą mėnesį I aukšto fojė mokinių laukė pasitikėjimo dėžutė „Mes galime tau padėti“, į kurią jie galėjo mesti lapelius su pagalbos prašymu, problemomis ir kitais jiems aktualiais klausimais, kuriuos nepatogu, nedrąsu ištarti garsiai.

Darbų gausa neaplenkė ir vyresniųjų klasių mokinių: štai 5-6 kl. mokiniai kūrė plakatą „Už gerumą gerumu“ – klasių valandėlių metu jie aptarė draugiškumo, teigiamo elgesio įtaką žmonių gyvenime, samprotavo apie pagalbos reikalingumą, savo patirtis užrašė spalvinguose apskritimuose ir iš jų dėliojo figūras. 9-10 kl. mokiniai dalyvavo klasės valandėlėje „Draugų įtaka mūsų gyvenime“, kurią vedė psichologo asistentė Dalia Skausmenienė ir socialinė pedagogė Kristina Rūkštelienė. Mokiniai atliko testą, aptarė rezultatus, atvirai dalijosi nuomonėmis apie patyčias, vyko įdomi ir naudinga diskusija. 7a, 7b, 8b ir 9 klasių mokiniai dalyvavo klasės valandėlėse Jaunimo užimtumo centre. Šie susitikimai buvo ypač naudingi ir turiningi – čia mokiniai gavo komandinio darbo organizavimo, gebėjimo susitarti įgūdžių, mokėsi priimti sprendimus, vertinti ir įsivertinti, draugiškai pasidalinti atsakomybe. Naudingas buvo ir susitikimas su aktoriumi Mantu Cegelsku – jis 7-8kl. mokinius mokė viešojo kalbėjimo paslapčių, ugdė jų pasitikėjimą savimi, teigdamas, kad reikia mylėti save tokį, koks esi, pernelyg negalvoti, ką apie tave mano kiti (susitikimą organizavo ugdymo karjerai koordinatorė Jūratė Stulpinienė).

Mokinių tarybos atstovai savo laisvalaikį pertraukų metu šį mėnesį paskyrė mažiesiems – jie organizavo judriąsias pertraukas ,,Draugystė šokio ritmu“. Be to, dalis vyresniųjų klasių mokinių tapo pradinių klasių mokytojų pagalbininkais – po pamokų talkino grupėje, klasėje, taip įgydami socialinių kompetencijų, ugdydamiesi atsakomybės jausmą.

Taigi praūžęs, nuvilnijęs mėnuo ,,Be patyčių 2019” priminė, kad sutelkę jėgas ir tapę dėmesingesni vieni kitiems įveiksime tolerancijos, pagarbos, atjautos nebuvimo problemas, išmoksime pastebėti ir priimti kitoniškumą, vertinsime ne tik išorinį žmogaus grožį – ieškosime gėrio jo viduje. Ir tuomet savaitė ,,Be patyčių“ taps kasdienine akcija ,,Be patyčių 365!” – gyvensime santarvėje ištisus metus…

Renata Jaskelevičienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė